דילוג לתוכן הראשי
אופטיקה יישומית תשפ"ב
אופטיקה יישומית שפ"ב
מהירות תריס-
התריס או הסגר ממוקם בגב המצלמה, ממש לפני חיישן. התריס הוא סוג של שער הנסגר ונפתח בזמן הצילום. כל פעם שנפתח התריס קרני האור של השמש או כל סוג של אור חודרות ומייצרות בבואה. הזמן שבו התריס פתוח משתנה בהתאם לתנאי התאורה. הזמן שבו התריס פתוח מכונה "מהירות תריס" או "מהירות חשיפה". ככל שמהירות התריס נמוכה כך כמות האור שתעבור תהיה גדולה יותר. וככל שמהירות התריס גבוהה כך כמות האור שתעבור תהיה קטנה יותר.
צמצם-
הצמצם הוא שולט בכמות האור המגיעה לחיישן. כאשר נדרשת כמות אור גדולה יש להגדיל את הצמצם (כדי לאפשר ליותר אור לעבור). כאשר יש יותר מדי אור (והתמונה עלולה
"להישרף") יש להקטין את מפתח הצמצם ובכך למנוע מכמות אור גדולה מדי להגיע לחיישן/סרט הצילום.
מפתח הצמצם מסומן באות f.
לצמצם יש תחנות קבועות (סטופים) וכמות האור הנכנסת כפולה בכל תחנה.
רגישות החיישן: ISO-
רגישות החיישן מסומנת באותיות ISO שמשמעותן Organization Standard Internationa. הכוונה היא לתקן רגישות שנועד לבטא עד כמה החיישן יכול לקלוט אור. לכל חיישן יש רגישות בסיס שבה הוא מתפקד בצורה אופטימלית, אך יש מקרים שבהם הצלם מעוניין להגביר את הרגישות הזו.
מצבי הצילום השונים-
במצלמות הרפלקס הדיגיטליות מסוג DSLR קיים כפתור בורר מצבי צילום ראשי שמאפשר לבחור את מצב הצילום שבו תצלם המצלמה.
מצב אוטומט- במצב זה המצלמה קובעת את כל הפרמטרים ולא הצלם . המצלמה קובעת את רגישות החיישן, צמצם, מהירות התריס ועוד.
מצב program- מצב חצי אוטומטי שבו המצלמה תבחר את בעצמה גם את מהירות הסגר וגם את הצמצם כך שתמיד נקבל חשיפה נכונה .
מצב עדיפות צמצם- במצב זה הצלם בוחר מהו מפתח הצמצם הדרוש לצילום .
מצב עדיפות התריס- זהו מצב חצי אוטומטי שבו העדיפות היא למהירות התריס .
מצב זה מתאים בדרך כלל למצבים שיש בהם תנועה והצלם רוצה לשלוט במידת ההקפאה או הטשטוש של התנועה .
עדשות: סוגים ושימושים-
עדשה מרכזת- לעדשה זו צורה מעוגלת והיא אוספת את כל קרני האור המגיעות אליה.
עדשה מפזרת- בניגוד לעדשה המרכזת העדשה המפזרת מפזרת את קרני האור הפוגעת בה.
אורך מוקד- זה המרחק ממרכז העדשה עד החישן שלה, פה מקבלים יותר מרחב בתמונה.
עדשת נורמל- זאת עדשה שמצלמת את מה שהעין האנושית רואה. (50 מ"מ)
עדשת טלה- עדשה בעלת זווית ראיה צרה יותר מהעין האנושית. (עדשות אלה יסומנו במספר הגדול יותר מ-50 מ"מ, למשל 200 מ"מ)
עדשה רחבה- עדשה בעלת זווית ראייה רחבה יותר מזו של העין האנושית או עדשת נורמל. (עדשה זו תסומן במספר הקטן מ-35 מ"מ, למשל 24 מ"מ.)
סוגי קבצים, רזולוציה, איכות פורמטים לקבצי תמונות-
סוגי קבצים-
רזולוציה מצלמה- מוגדת על פי מספר הפיקסלים שמהם מורכב החיישן.
רזולוציה נמוכה-
1. איכות המצלמה- במצלמה איכותית יש לפחות 5 מיליון פיקסלים לצילום.
2. גודל ההדפסה- ככל שנגדיל את הצילום אנחנו למעשה מותחים את הפיקסלים, ככל שנמתח את הפיקסלים האיכות תרד.
מד אור מובנה-
המד אור הבנוי במצלמה נותן קריאת אור חוזרת תוך התחשבות ועדיפות למרכז התמונה.
מדידה תבניתית- מרבים להשתמש בסוג זה בגלל שסוג זה לוקחת בחשבון הכל ומנתחת את נתוני הבהירות.
מדידה מרכזית- מדידה המתרכזת על אזור מרכז הפריים.
מדידה נקודתית- מדידה מנקודת הפוקוס בלבד שלוקחת בחשבון אחוז קטן מהפריים כולו.
מאפייני האור-
תאורה טבעית- תאורה הנובעת ממקור אור טבעי- השמש, אש, כוכבים והירח.
תאורה מלאכותית- היא למעשה כל מה שהוא לא אור טבעי כלומר, סוגים שונים של פנסים.
תאורה רכה- תאורה שאינה יוצרת צללים ומאירה באחידות על כל שטח הפריים.
תאורה קשה- תאורה שיוצרת צללים כהים ומשמעותיים.
מבוא לצילום סטודיו, תאורה והעמדה-
פלאש (מבזק)- הפלאש הוא הכלי המרכזי בצילום בסטודיו. מכשיר אלקטרוני שמסוגל להפיק אור בהבזקה מהירה ובעוצמה חזקה.
קופסת אור boxligh- קופסת האור מותאמת לראש הפלאש. היא עשויה מבד לבן חצי אטום כך שהאור העובר דרכו מתרכך ומתפזר.
מטרייה- מרככת את האור הישיר ומפזרת אותו.
רפלקטור- שימוש ברפלקטור הוא דרך לרכך את התאורה, לעמעם את הצללים ו"לפתוח" אזורים חשוכים.
תאורה עקיפה (תאורת באוונס)- תאורה שאינה מכוונת אל אובייקט הצילום אלא אל רפלקטור גדול. שיטת תאורה זו נפוצה בעיקר בעת צילום עם פלאש מובנה (המחובר למצלמה).
עקרונות בסיסיים לבניית סט סטודיו:
בכל צילום קיים מקור אור ראשי ודומיננטי ובנוסף לו ישנם מקורות אור משניים.
מתווים ראשוניים ובסיסיים להעמדת סט סטודיו:
שלושה מוקדי אור- לפי מבנה זה, התאורה מחלקת לשלושה מוקדים: אור עיקרי (light key),
אור מילוי (light fill) ואור אחורי (light back).
צילום פורטרט- אין נוסחה אחת לצילום פורטרט.
קובץ Raw, תוכנת Adobe Camera Raw לעיבוד קבצים-
קובץ Raw: קובץ שנוצר במצלמה הדיגיטלית וכולל את המידע שקלט החיישן בעת החשיפה. הקובץ כמעט אינו מעובד על ידי מעבד
המצלמה.
יתרונות השימוש בקובץ Raw:
-איכות גבוהה
-טווח דינמי רחב
-שליטה מלאה בעיבוד התמונה ועריכה פחות פוגענית
- מניעת עיבוד בתוך מעבד המצלמה
- שמירת מידע בעומק צבע של 16 ביט
- שמירת השינויים בקובץ נפרד ולכן חומר הגלם תמיד נשאר
חסרונות השימוש בקובץ Raw:
- קובץ כבד יותר
- צורך בתוכנה ייעודית
- חובה לייצא אותו כקובץ אחר כדי להדפיס אותו
- צורך בעיבוד
- חוסר בתקן אחיד
כיצד נשמרים השינויים המתבצעים על קובץ Raw:
כאשר מעבדים את הקובץ דרך תוכנת הפוטושופ Adobe Camera Raw ולוחצים במסך על הכפתור התחתון הימני done נוצר קובץ נוסף עם סיומת xmp שהוא בעל אותו שם כמו של קובץ
ה-Raw.
לכל חברת מצלמות יש פורמט ומבנה משלה לקובץ ה-Raw ולכן תהיה לו סיומת אחרת. למשל:
קנון- CR2 או CRW
ניקון- NRW או NEF
אדובי- DNG
אפשרויות ה-adobe camera raw:
תיקוני צבע (color adjustments)- לשונית basic מציעה תיקוני צבע שונים, ביניהם איזון לבן, תיקון חשיפה, איזון צללים ובהירויות, רוויה, ניגודיות וטונים.
תיקוני תמונה (image corrections)- בלשוניות נוספות נמצא תיקוני עדשה, חידוד והורדת רעש דיגיטלי, הוספת אפקטים ותיקוני פרופיל צבע.
ארגז כלים- בסרגל העליון יש כלים שמבצעים פונקציות שונות: דגימת צבע, כלי לתיקון איזון לבן, חיתוך, יישור, כלי ריטוש ומברשות תיקון לאזורים
ספציפיים.
שמירת קבצים- בכפתור השמאלי התחתון אפשר לפתוח תיבת דיאלוג שבה אפשר לשמור את הקובץ בכל מיני פורמטים ולפי מידה והתאמה אישית.
עיבוד קבצים מרובים- אפשר לפתוח מספר קובצי Raw במקביל ואז הם יופיעו בטור בצד שמאל של המסך. לאחר שמבצעים תיקון באחד הקבצים אפשר
להעתיק ולסנכרן את התיקונים עם קבצים נוספים בעזרת לחיצה על האייקון הקטן שנוסף מתחת לתמונה בטור השמאלי ואז לבחור
בתיבת הדיאלוג את התיקונים הרצויים להעתקה.
המבע הצילומי – פרק חובה 70%
נושא צילום- הקשר בין בחירת הנושא לתוכן התמונה-
בחלק "המבע הצילומי" משולבים שישה נושאים שמפתחים ארגז כלים בסיסי שעמו נוכל לנתח תצלומים מהעבר ומעבודתם של
תלמידים בהווה. הנושא הראשון בארגז הכלים עוסק בקשר שבין בחירת הנושא לתוכן התמונה.
קומפוזיציה-
ארגון היחסים בין האלמנטים שבתוך התמונה לבין עצמם, כמו גם בינם לבין מסגרת התמונה. בפרק זה נלמד כיצד
להשתמש בקומפוזיציה כדי לארגן את האלמנטים שבתמונה באופן משמעותי. קומפוזיציה היא הכלי שבעזרתו מארגן הצלם את הנושאים שלו כדי שישרתו את מטרתו. הקומפוזיציה היא אופן הארגון של הנושא כתמונה.
אור וטקסטורה-
אור הוא המחולל העיקרי של הדימוי הצילומי והוא כלי מרכזי בארגז הכלים של הצלם. תאורה יכולה להוליך את העין של הצופה לאזורים המוארים. שימוש מרכזי בולט באור בתצלומים הוא לשם הקניית תחושת נפח ומרקם (טקסטורה) לתצלום השטוח והחלק. האור, ולא פחות מכך הצל, הם אלמנטים עיצוביים שיכולים לבנות את הקומפוזיציה של התצלום ולא רק להאיר אותה. אפשר לחלק את מקורות האור לשני סוגים: תאורה טבעית ותאורה מלאכותית.
זמן בצילום-
לצילום יש קשר ייחודי לזמן, בהיותו לא רק טכנולוגיה של זמן (במובן של זמן החשיפה), אלא גם טכנולוגיה ששינתה את תפיסת הזמן
המודרני, לצד טכנולוגיות אחרות של תקשורת ושל תחבורה ששינו את תפיסת הזמן והמרחב.
תגובות
הוסף רשומת תגובה